Dagen op het project & weekendjes safari+ Kaapstad - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Linda Graaf - WaarBenJij.nu Dagen op het project & weekendjes safari+ Kaapstad - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Linda Graaf - WaarBenJij.nu

Dagen op het project & weekendjes safari+ Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Linda

27 Juli 2016 | Nederland, Alkmaar

Hallo iedereen!

Het is alweer twee weken geleden dat ik een blog heb gescheven. In de tussentijd heb ik heel veel meegemaakt. Ik zal nu mijn belevenissen beschrijven tot afgelopen zondag.

Donderdag 14 juli hebben we in de ochtend meegeholpen in de daycare, dit doen we elke doordeweekse dag. Een medevrijwilliger had haar gitaar meegenomen waar de kinderen heel leuk op reageerden. De kinderen genieten heel erg van de kleine dingen en de aandacht en liefde die ze van ons krijgen. Best heftig om te zien is dat er niet genoeg geld is om een kind vaak een schone luier te geven, waardoor kinderen soms lange tijd in een poepluier lopen. S avonds was de afscheidsavond van 3 vrijwilligers. Dit begon met een braai (Zuid-Afrikaanse bbq), waarbij ze een soort hotdogs aten. Daarna werden er allemaal dansjes opgevoerd en gingen kinderen zingen/rappen.

Vrijdag de 15e was het zover, we gingen op safari. We zouden tussen 12 en 13 opgehaald worden, maar die ochtend kregen we te horen dat dit half 11 werd, haasten met tassen inpakken dus. Uiteindelijk werden we om half 12 opgehaald, even wennen nog aan de african time. We hebben de hele middag gereden en kwamen daarna met de groep van 15 meiden aan bij onze slaapplaats voor die nacht: hutjes met een lage deur in een zulu dorp. We kregen een rondleiding waarbij van alles werd verteld over o.a. de gebruiken en de kleding die ze dragen. Ook werd er door zulu mannen voor ons gedanst. Het leek echt een toneelstukje. Na overheerlijke uhum spaghetti gegeten te hebben, zijn we naar het plaatsje st. Lucia gereden om daar nog wat te drinken.

Zaterdagochtend ging de wekker heel vroeg en hebben we een boottocht gemaakt gemaakt om krokodillen en nijlpaarden te spotten. Er waren grote groepen nijlpaarden die heerlijk in het zonnetje lagen te relaxen. Ook waren er een aantal krokodillen die uitgebreid lagen te zonnen. Daarna gingen we op weg naar het Hluhluwe park. Het safaripark is ter grote van 10% van Nederland en is een heel mooi heuvelachtig gebied. We hebben eerst 2 uur rondgereden in het park en na de heerlijke lunch nog een game drive gedaan. We hadden die dag al allerlei dieren gezien, waaronder neushoorns en olifanten. Die avond hadden we een heerlijke bbq.

Ook zondagochtend ging de wekker heel vroeg, want om 6.15 vertrokken we voor een vroege game drive. Het jachtluiperd was helaas te goed verstopt.. Na een heerlijk ontbijt vertrokken we voor de laatste tocht door het park om dieren te spotten. We zijn op een stukje meerdere keren heen en weer gereden omdat de gids van anderen had gehoord dat hier een leeuw zat, maar helaas hebben we die niet kunnen vinden. We hadden zaterdag al wel een leeuw gezien maar alleen van heel ver weg. Tijdens de safari hebben we de volgende dieren gezien: zebra's, olifanten, giraffe, leeuw, buffels, everzwijnen, gazelles en impalas. Het jachtluipaard ontbreekt als enige aan de big five, maar dat maakt de safari niet minder leuk. Het was een super tof weekend:) Na weer meer dan 5 uur te hebben teruggereden kwamen we weer aan bij The Farm, waar inmiddels 2 nieuwe vrijwilligers waren. We waren afgelopen week met 9 meiden in één huis, wat gezellig maar ook wel erg druk is. Een boodschappenlijstje maken voor de wekelijkse boodschappen is bijvoorbeeld een hele klus.

Maandag begonnen we weer met de daycare. De vakantie is voorbij en daardoor is het overdag rustiger op het terrein. Rond 13 uur hielpen we de kinderen met lunchen. Die middag was de eerste huiswerkklas voor de basisschool kinderen van 6 -14 jaar. Ze worden dan geholpen met Engels en wiskunde. Ik zat met 2 kindjes en begon echt bij het begin van de Engelse taal, het menselijk lichaam benoemen. Veel kinderen waren maandag niet naar school geweest omdat ze zich hadden "verslapen". Ook hebben een aantal kinderen geen goede schoenen of schooluniform waardoor ze dan niet naar school mogen. Linda en Don hebben de kinderen laten weten dat dit niet zomaar kan.

Dinsdagochtend zijn we met Linda en Don met 9 meiden in 2 auto's naar het winkelcentrum in Pietermaritzburg gegaan om de wekelijkse boodschappen te halen en te shoppen + lunchen. Toen we buiten aankwamen zagen we dat alleen Linda er was met de truck. Hoe gingen we hier ooit inpassen met 9 meiden en alle boodschappen... Uiteindelijk is het met flink proppen toch gelukt en zijn we weer een Zuid-Afrikaanse ervaring rijker. S avonds hadden we little girls night waarbij we met 6 meiden van 6-14 jaar brownies gingen bakken en versieren, hier genoten ze zichtbaar van.

Woensdag was een heerlijk warme dag op het project en vierden we de verjaardag van 2 vrijwilligers. Ik begon om half 8 met de daycare in de jungle jym (speeltuin). We hebben de gebruikelijke dingen gedaan en met de kinderen gestoepkrijt. Om half 2 konden we zelf gaan lunchen en dat was ook nodig want ik was gebroken. De huiswerkklas ging niet door omdat de kinderen erg laat van school kwamen. Linda en Don hadden voor alle mensen op The Farm cakes gekocht waar iedereen een stukje van kreeg. Na het eten van de cake werd er door de jongens nog veel gedanst, o.a. de zulu dans die we bij het safari weekend hadden gezien en waarvan we dachten dat het een toneelstuk was, dit was dus wel echt. Het feestje ging daarna nog lang door in ons vrijwilligershuis.

Donderdagochtend vroeg vertrokken Claudia en ik naar het vliegveld in Durban voor ons weekendje Kaapstad. We vlogen in de ochtend maar doordat ik erg verkouden was/ben kreeg ik aan het eind van de vlucht erg last van mijn oren. Met de bus gingen we richting ons hostel "The Backpack". Na een aantal keer verkeerd te waren gelopen (gelukkig hebben we google maps) kwamen we aan bij het prachtige hostel waar we een fijne kamer hadden. We hebben in de buurt nog wat rondgelopen en hebben een heerlijke pizza gegeten. We zijn die avond lekker vroeg gaan slapen want we waren allebei niet helemaal fit door de verkoudheid.

Voor vrijdag stond Robbeneiland op het programma. Eerst hebben we genoten van het heerlijke ontbijtbuffet en daarna gingen we met de bus naar Waterfront, waar vandaan de boot naar Robbeneiland om 11 uur vertrok. De boot schommelde lekker maar het uitzicht was het waard om buiten te staan. Op Robbeneiland kregen we eerst een rondleiding door de gevangenis van een meneer die er zelf 5 jaar had gezeten. De rondleiding was erg indrukwekkend. We hebben ook de cel gezien waar Nelson Mandela heeft gezeten, wat een kleine cellen was het eerste wat ik dacht. Na de rondleiding door de gevangenis gingen we met een bus en een gids een rondje over de rest van het eiland. Ik wist hier weinig van en had dan ook niet gedacht dat het nog zo groot zou zijn en dat er veel huizen stonden en er allerlei faciliteiten aanwezig waren. Na weer op het vaste land van Kaapstad te zijn aangekomen, hebben we de rest van de middag doorgebracht in de wijk V&A Waterfront, een echt toeristisch deel van Kaapstad. Hier hebben we allerlei leuke winkeltjes en een foodmarket bezocht. Deze avond hebben we gegeten bij een luxe restaurant, per ongeluk haha. Toen we boven waren merkten dat we in het verkeerde deel van het restaurant zaten. We kregen gelukkig de kaart van het andere deel maar zaten wel in onze h&m en primark vesten en een servet op onze schoot, een hele belevenis. Na de heerlijke fish and chips gingen we weer op weg naar het hostel en na wat uitrusten heerlijk slapen op de fijne bedden.

Zaterdagochtend werden we door de  Basbuz opgehaald. We gingen langs allemaal mooie plekken om uiteindelijk uit te komen bij Kaap de goede hoop en cape point. Met allemaal toeristen uit verschillende hostels en andere nationaliteiten gingen we op weg. De eerste stop was Hout bay, waar we een boottocht hebben gemaakt en zeeleeuwen hebben gezien. Ook deze boottocht vond ik best heftig door de hoge golven, maar zeker een leuke ervaring. Weer de bus in en op weg naar Chapman's Peak drive, een van de mooiste wegen van de wereld. Hier was het uitzicht echt prachtig! Daarna hebben we bij Boulders beach heel veel pinguïns gezien, wat een schattige beestjes zijn dat toch. Na een lekkere lunch kwamen we aan bij Kaap de goede hoop. Het begon natuurlijk net te regenen toen we daar aankwamen maar hebben daarna nog mooie foto's kunnen maken en kunnen genieten van de bijzondere plek. Toen gingen we naar de laatste stop, Cape point: het zuidelijkste punt van Afrika. Na een stijle wandeling kwamen we aan bij de vuurtoren, met ook hier een mooi uitzicht. Toen snel naar beneden gerend wat niet nodig bleek te zijn, want er zat nog niemand in het busje terwijl wij veel te laat waren, african time. Na de terugweg naar het centum van Kaapstad hebben we heerlijk makkelijk gegeten bij de Mac Donalds:)

De laatste dag in Kaapstad was zondag alweer aangebroken. Het was mooi weer en dat kwam goed uit voor de Tafelberg waar we heengingen. Na een heel gedoe met de bus kwamen we aan bij de Tafelberg waar een hele lange rij stond, waar we uiteindelijk 2 uur hebben staan wachten. Helaas hebben we maar kort op de Tafelberg kunnen rondlopen want we moesten naar het vliegveld voor onze terugvlucht naar Durban. Ik heb wel heel erg genoten. Het is niet voor niets één van de 7 wereldwonderen van de natuur. Op het vliegveld verliep alles prima en in Durban werden we opgehaald door iemand van het project.

Zo dat waren in het kort de dingen die ik in de afgelopen dagen heb beleefd. Ik ben sinds maandag een beetje ziekjes en moe, maar het gaat steeds beter. Ik hoop eind van de week weer een nieuwe blog online te kunnen zetten.

Groetjes Linda

• 27 Juli 2016 - 19:23

Fiona:

Hoi Linda,

Wat een belevenissen, fantastisch!
    Hopelijk ben je gauw weer helemaal beter, en kan je weer volop genieten en zorgen.