De eerste dagen in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Linda Graaf - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Linda Graaf - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Linda

14 Juli 2016 | Nederland, Alkmaar

Heee allemaal, hier een update van mij vanuit The Farm in Eston, Zuid-Afrika.

De heenreis begon zondag om15 uur op Schiphol met het inchecken van mijn koffer, ik ontmoette daar ook de andere 3 meiden weer waarmee ik ging reizen. De eerste vlucht vertrok om 18 uur naar Qatar, waar we om 24 uur aankwamen en ongeveer 6 uur op het vliegveld moesten wachten. Daarna hadden we de vlucht naar Durban met een tussenstop op Johannesburg. Het was nog even afwachten of een van de andere vrijwilligers meekon op de vlucht omdat ze niet de juiste papieren had, maar dit is gelukkig allemaal goedgekomen.

Bij Durban aangekomen werden we opgewacht door iemand van Be More en hebben we een Zuid-Afrikaanse simkaart gekocht. Daarna gingen we met een busje en de koffers in een open aanhanger opweg naar het hostel met ongeveer 15 vrijwilligers die allemaal op hetzelfde moment waren aangekomen. In het hostel heb ik heerlijk gegeten en lekker bijgeslapen, want in het vliegtuig was dat er beide niet echt van gekomen. Maandag kregen we extra info over het project en de weekendtrips en werden we om 12 uur opgehaald door Don, de projectleider. Eerst gingen we naar een groot shoppingcenter om te lunchen en boodschappen te doen, in een supermarkt die mega mega groot was. Typisch voor hier is het dat er bij elke kassa een extra medewerker staat om de producten in tasjes te doen. Ook is het normaal om de winkelwagentjes op het parkeerterrein te laten staan. Daarna gingen we naar het project. Na ongeveer 50 uur onderweg te zijn geweest kwamen we aan op het project. We verblijven in een apart vrijwilligershuis. We hebben gelijk een rondleiding gekregen, want rond 18 uur is het hier pikkedonker. Er is een speeltuin voor de kleine kinderen, het gebouw van de daycaree en boyshouse en een girlshouse. Na een klein stukje door de suikerrietvelden gelopen te hebben, kwamen we bij de compound. Hier wonen een aantal gezinnen in hele kleine huisjes (1 kamer) zonder elektriciteit en water. Ook zijn er op het project koeien voor de melk en ze hebben ze een eigen groentenkas. In de avond was er een kampvuur met marshmallows en hebben we met de kinderen gespeeld. Het is mooi om te zien dat de kinderen zo blij zijn met alleen een stokje en hier zo lang mee kunnen spelen. Daarna sliep ik heerlijk na alle opgedane indrukken.

Woensdag was de eerste hele dag op The Farm. De wekker ging om half 8, want om half 9 is het elke dag tijd voor de daycare. Hier zingen we eerst met de kinderen en daarna helpen we ze met het eten van een pap. Daarna is het tijd om de kinderen in bad te doen en met ze te spelen. Hierna wordt er met de kinderen gezongen in het Engels en gaan de kinderen buitenspelen. Wij gaan dan ook met kinderen buitenspelen, schommelen en knuffelen en high fives geven vinden ze fantastisch. Een van de vrijwilligers had een springtouw meegenomen, de kinderen konden hier zo lang en enthousiast mee spelen. Ook heb ik nog even geholpen met het uitzoeken van school-en leesboeken die ze nog kunnen gebruiken. In de middag hebben we nog met de kinderen in de speeltuin gespeeld. In de avond kwamen er 3 van de oudere jongens bij ons in huis en hebben we wat gezongen.

Dit weekend ga ik op safari :) Ik hoop begin volgende week weer een blog online te zetten.

Byeeee! Groetjes Linda

• 14 Juli 2016 - 19:20

Helene:

Hallo Linda,
    wat ontzettend leuk om je belevenissen daar te lezen! Er zullen heel veel indrukken op je afkomen.
    Maar prachtig om dit zo te doen met en voor de kinderen!
    Fijne tijd daar en ook veel plezier met de safari!