Laatste dagen op The Farm - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Linda Graaf - WaarBenJij.nu Laatste dagen op The Farm - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Linda Graaf - WaarBenJij.nu

Laatste dagen op The Farm

Blijf op de hoogte en volg Linda

17 Augustus 2016 | Nederland, Alkmaar

Hallo iedereen,

Dit is alweer mijn laatste blog en die schrijf ik vanuit Alkmaar. Zaterdag 6 augustus kwam ik thuis uit Zuid-Afrika, waarna ik nog naar Zuid-Frankrijk ben gevlogen naar de rest van het gezin om nog te genieten op de camping. Gisteravond zijn we teruggekomen vanuit Frankrijk.

Te beginnen waar ik was gebleven. Maandag 1 augustus zijn we naar de Victoria Street Market geweest. Dit is een overdekte markt in Durban waar veel souvenirwinkeltjes en winkeltjes met kruiden zijn. Dit is voor toeristen één van de enige veilige markten in Durban om te bezoeken. Jodie heeft ons gebracht en ging ook met ons mee langs de winkeltjes. We hebben hier heel wat tijd doorgebracht en geluncht. Ik heb hier ook leuke souvenirs gekocht.
Toen we in het busje door Durban reden voelde ik mij niet echt op mijn gemak. We waren nog niet eerder in de stad geweest en dan merk je toch dat je erg opvalt met een bus vol blanke mensen, waar op straat op een enkeling na alleen maar donkere mensen lopen.
Rond 17 uur waren we weer thuis en was het snel tijd voor het diner, heerlijke wraps. Om 19 begon de 'little boys night'. Er kwamen 14 jongens van tussen de 6 en 13 jaar. We hebben met de kinderen de film Rio gekeken met chips en limonade. Het was tussen de jongens een gevecht om de chips, maar gelukkig was er genoeg. De rest van de avond hebben we nog gezellig gezeten met een aantal van de andere vrijwilligers en Uno gespeeld, een gezellige afsluiting van deze drukke maar leuke dag.

Dinsdag was het weer boodschappendag. We gingen vroeg naar het winkelcentrum in Pietermaritzburg om daar ook te ontbijten bij Mugg and Bean. Voor mij was het ontbijt een heerlijke scone en aardbeien milkshake. Aan het begin van de middag vertrokken we weer richting The Farm. Het went nog steeds niet dat de villa's naast een krottenwijk staan en dat mensen en kinderen langs de (snel)weg lopen. Op het project nog even lekker met de kinderen gespeeld en naar de voetbaltraining van de jongens gekeken. Daarna snel eten, want ’s avonds was het 'big girls night'. Er waren 8 meiden van tussen de 15 en 26 jaar waarvan er gek genoeg al 5 een kind hebben. We hebben een leuke avond gehad en een cake gebakken en nagels gelakt. Op het project heb ik wat minder contact met deze meiden omdat ze zich niet snel meer hechten aan vrijwilligers die komen en gaan, wat heel begrijpelijk is. Toch was het een leuke avond en hebben ze genoten.

Woensdag was het een nationale vrije dag en waren alle kinderen vrij. Van het sponsorgeld van een andere vrijwilligers gingen we met alle 20 kinderen van de daycare naar de kinderboerderij. We moesten hiervoor 45 minuten met het busje, wat voor veel kinderen al geweldig was. Op de kinderboerderij aangekomen bleek dat veel kinderen bang waren voor de loslopende geiten en schapen, dus elke keer een ander kind optillen. Ook waren er onder andere konijnen, ezels, varkens en een paard. De kinderen werden verwend met een broodje hotdog, chips, snoepje en drinken, echt een dagje uit voor ze wat ze niet vaak meemaken. Op de terugweg waren de meeste erg moe.
's middags heb ik Linda (de projectleider) het andere deel van mijn sponsorgeld gegeven. Van mijn sponsorgeld is samen met dat van een andere vrijwilliger een nieuwe stoof voor op te koken gekocht. Ook zal een deel van mijn sponsorgeld gebruikt worden om een grasmaaier te kopen. Ik vind het een mooi idee dat mijn sponsorgeld is besteed aan dingen die ook nuttig zijn voor de langere termijn. In de avond was het tijd om te beginnen met het inpakken van mijn koffer, wat een lastige klus zou worden...

De laatste echte dag op The Farm was donderdag aangebroken. Er was een groep worldmappers (een grote groep jongeren tussen de 14 en 18 jaar die rondom Durban bij verschillende projecten van Be More komen meehelpen) die geholpen hebben bij de daycare, de jungle gym geschilderd hebben en gedoneerde kleding hebben uitgezocht. Ik heb nog lekker tijd met de kinderen doorgebracht. Ik had ballonnen meegenomen vanuit Nederland. Met de kinderen van de daycare hebben we gekleurd op de ballonnen, wat ze erg leuk vonden vooral toen ze ontdekten dat de ballonnen daar ook door kunnen knappen. Ook hebben de kinderen vingerverven, wat natuurlijk eerder handverven wordt met kleine kids. In de middag nog lekker met de kinderen gespeeld in de jungle gym (speeltuin).
Deze avond stond de trip 'Durban by night' gepland die eerder was verplaatst vanwege de hevige regenval, maar door privéomstandigheden van onze gids is deze helaas geannuleerd. Wel kwamen vanavond de grote jongens voor de 'Big boys night' met 18 jongens. De jongens hebben fat cookies gebakken (een soort oliebollen) en een voetbalwedstrijd gekeken, want Zuid-Afrika speelde. Ik heb samen met een paar andere vrijwilligers nog gekaard met een aantal jongens, wat erg leuk was.

Vrijdag was de dag van het vertrek dan echt aangekomen. In de ochtend hadden we al afscheid genomen van een andere vrijwilliger die wegging. Na de koffer helemaal klaar te hebben gemaakt voor vertrek ben ik nog 2 uurtjes naar de daycare gegaan om nog lekker met de kinderen te spelen, te knuffelen en nog wat laatste foto's te maken, wat de kinderen heel leuk vinden vooral als ze zichzelf daarna terugzien op de foto. Na de lunch was het om 2 uur tijd om afscheid te nemen en naar het vliegveld te gaan. Ik reisde samen met Sabina, een medevrijwilliger, terug naar Nederland. We kwamen op tijd aan op het vliegveld en de grote terugreis kon beginnen. We hadden apart geboekt maar wilde als het mogelijk was bij elkaar zitten. Dat was geen probleem volgens de baliemedewerker van luchtvaartmaatschappij Emirates. De tickets voor de vlucht naar Dubai kregen we alvast en dan moesten we op de luchthaven van Dubai naar de balie om onze tickets op te halen voor de vlucht naar Schiphol, geen probleem dachten wij.

De vlucht vertrok om 18.40 uur vanuit Durban en verliep prima. Ik heb zelfs live een deel van de openingsceremonie van de Olympische Spelen gekeken. Om plaatselijke tijd 5 uur 's nachts, voor ons 3 uur, kwamen we aan op Dubai dus op naar de balie. Daar kregen we onze tickets waar op stond dat we stand-by stonden, wat betekent dat de vlucht is overboekt en het niet zeker is of je meekan omdat je nog geen stoelnummer hebt. Lekker dus dacht ik, dit overkomt mij weer... Na voor mijn gevoel uren wachten bij de gate kregen we te horen dat we business class mochten reizen. Er waren nog veel meer mensen die eigenlijk economy class zaten en een upgrade hadden gehad omdat het vliegtuig overboekt was. Ik had nu een stoel die lekker ver naar achter kon, veel meer ruimte en heerlijk eten voor in een vliegtuig. Op zaterdag om 13.15 uur landden we op Schiphol en stond er een welkomstcomité klaar bestaande uit Daphne, tante Simone en mijn neefje Justin, echt heel leuk!

We hebben Daphne gelijk uitgezwaaid, want die ging alvast naar de rest van het gezin in Frankrijk toe. Aan het eind van de middag was ik thuis en erg moe van de terugreis en alle indrukken. Snel wassen, koffer uit- en inpakken, want de volgende ochtend ging ik ook met het vliegtuig naar Frankrijk om nog een weekje te genieten in de zon. Ook deze week was heerlijk en fijn om weer bij elkaar te zijn.

Ik kijk terug op een erg mooie ervaring die ik heb opgedaan die ik nooit ga vergeten!