Week 3 en weekend op The Farm - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Linda Graaf - WaarBenJij.nu Week 3 en weekend op The Farm - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Linda Graaf - WaarBenJij.nu

Week 3 en weekend op The Farm

Blijf op de hoogte en volg Linda

01 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Durban

Sawubona! (hallo in Zulu)

Daar ben ik weer met een nieuwe blog over de afgelopen week en het weekend op The Farm.

Maandag begon de nieuwe week op The Farm na het weekendje Kaapstad. Ik begon om half 9 met de daycare. Het regende de hele dag, waardoor we niet buiten konden spelen met de kinderen. In de middag hadden we huiswerkklas waarbij ik een jongetje heb geholpen met het alfabet. Hij zit al in de eerste groep van de basisschool maar hij loopt erg achter. 's avonds waren er ongeveer 10 van de oudere jongens bij ons in het vrijwilligershuis. Daarna ben ik weer lekker gaan slapen want op de een of andere manier ben ik hier vaak moe, door alle indrukken.

Ook dinsdag begonnen we weer met de daycare, maar dit keer tot 10 uur omdat we naar het winkelcentrum in Durban zouden gaan en een nieuwe vrijwilliger gingen ophalen. Dit liep wat anders omdat de straten in Durban waren ondergelopen en niet goed begaanbaar waren. Het was daarom wachten tot de vrijwilliger om half 1 kwam en daarna met zijn allen naar het winkelcentrum in Pietermaritzburg, waar geen problemen waren met de regen. Lekker lunchen, shoppen en de wekelijkse boodschappen halen. In de avond kwam er nog een nieuwe vrijwilliger, waardoor we even met 10 mensen zijn. Ik had 's avonds eigenlijk de trip 'Durban by night' maar die kon ook niet doorgaan en is verplaatst naar volgende week donderdag.

Woensdag was het vrijwilligersdag. We gingen naar alle projecten van Be More waar vrijwilligers zijn rond Durban. Eerst kwamen alle vrijwilligers bij ons op het project en kregen ze een praatje en een rondleiding over het terrein van The Farm. Daarna gingen we met ongeveer 16 meiden langs 4 andere projecten van Be More. Eerst naar een project waar straatjongeren worden opgevangen. Vervolgens naar een hiv/aids kliniek, ook heel interessant om te zien. De andere 2 projecten zijn deels vergelijkbaar met The Farm, er worden weeskinderen opgevangen. Na hier souvenirs gekocht te hebben, ging ik met een privetaxi terug naar het project. De rest ging naar Durban uiteten, maar ik voelde me niet lekker. Die avond dus lekker vroeg naar bed gegaan.

De wekker ging donderdag al vroeg want ik begon om half 8 bij de daycare. We gingen onder andere stempelverven met de kinderen, wat ze echt leuk vonden. Ik was nog steeds niet helemaal lekker vandaag dus maar weer even op bed liggen 's middags. Om 19 uur was het tijd voor onze afscheidsavond. Een andere vrijwilliger ging vrijdag al weg dus hebben we dit gecombineerd. Het begon met een braai met broodjes hotdog en een typische Zulu maaltijd. Daarna was het tijd voor de zang en dans acts die door de kinderen werden opgevoerd. Er werd afgesloten met een speech voor ons, waarna wij natuurlijk niet uit konden blijven met een woordje aan hun. Daarna ben ik gaan slapen want ik had weer koorts. De rest ging nog even dansen in het boyshouse.

Vrijdag was het heerlijk weer en hebben we met de daycare kinderen lekker buiten gespeeld. Ook werd de stoof geplaatst in de lapha, plek waar wordt gekookt. Hier is onder andere mijn sponsporgeld aan besteedt. Ze kunnen nu veel tegelijk koken, ideaal voor hier. Op vrijdag is er nooit huiswerkklas dus hebben we even een filmpje gekeken en met de kinderen gespeeld. Er zijn dit weekend een paar mensen op weekendtrip dus is het wat rustiger in huis, even bijkomen dus. 's avonds hebben we nog uno gespeeld met de jongens, was een leuke afsluiting van de dag.

Heerlijk uitslapen op zaterdag met een leuke trip voor de boeg, het lionspark. Hier kwamen we op minder dan 1 meter afstand van de leeuwen met de truck. Het was een super ervaring, wat een mooie beesten! Daarna gingen we richting de oliftanten. Ook deze waren super! We mochten met de olifanten op de foto, een revanche op de ervaring met de olifanten in Nepal voor mij. Weer terug op het project was het alweer tijd voor een verlate lunch. Een heleboel jongens kwamen 's middags een voetbalwedstrijd bij ons kijken, het was een soort Ajax-Feyenoord dus de rivaliteit tussen de jongens was aanwezig. In de avond hebben we heerlijk op de bank gezeten. 

Zondag gingen we naar een kerkdienst op het project. Dit was een mooie ervaring. Er was geen dominee aanwezig dus deden de 20 mensen die er waren alles zelf. Er werd veel gezongen en uit de bijbel gelezen. Het duurde wat lang, wel 2 uur maar het was erg leuk om een keer een dienst van hier mee te maken. In de middag hebben we de kinderen geschminkt en gespeeld met balonnen. Ze vonden het geweldig. In de avond kwamen een aantal vrijwilligers weer thuis van de weekendtrips, dus elkaar weer bijpraten.

Ik ben nu, maandagochtend, onderweg naar een markt in Durban. Inmiddels ben ik alweer beter gelukkig.

Heel erg bedankt voor alle reacties op mijn blog en foto's! Het lukt me niet om foto's te plaatsen bij mijn blogs, wel staan er veel foto's op facebook.

Vrijdag ga ik alweer naar huis, dus nog even genieten deze week :)

Groetjes Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Van 10 juli tot 6 augustus 2016 ben ik in Eston (dichtbij Durban), Zuid-Afrika om vrijwilligerswerk te doen bij een weeshuis. Via deze blog kunnen jullie mijn reisavonturen volgen.

Actief sinds 09 Juli 2016
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 3159

Voorgaande reizen:

10 Juli 2016 - 06 Augustus 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: